13 July 2013

السلام عليكم & Hi...

Entry panjang

D.a.y 1

Marilah ai cerita tentang kehidupan short vacation kami (ai & husband) ke Ho Chi Minh City, Vietnam tempoh hari. Kami pergi ber2 ajek. Saje2 tengok tempat. Klu sesuai nnt barulah plan nak bawak ahli keluarga yg lain especially my childs & maks... Hehehe

Kami pergi 7hb lepas. Balik ke sini 9hb. 3d2n ajek. Cukup rasanye sebab hari ke 3 tu me xsabar2 tahap gaban nak balik Mesia.. Huhuhu sebab ape... nanti me citer yek. Kami pi backpacker, eceehhh xdak agen ke hape. Sendiri gamble. Buat research dulu yek.. :)

Air Asia ade menu baru sekarang. Nasi Ayam dah xdek. Tapi yg terbaru ni sgt nyummy okeh. I suka itu wajik pulut tapi rasa dodol.. hahaha

Ehem.. Kami ke sana naik flight Air Asia yg dah di tempah ujung tahun lepas. Nak murah tapi akhirnye tiket normal price yg dapat. Sebab my hubby silap tarikh. Dia click & terus bayar date tengah2 puasa. Yup sebab nak tukar date, kena / sama jek bayaran dengan tiket normal price.. Hahahhaa

Hari sebelum pergi me sangat2 bz malam tu. Bz tengok cukup ke makan, bahan basah yg me tinggalkan utk mak & anak2 di rumah.. hahahah kelakar sebab me macam nak pi berbulan2 lamanye gitu. Tidur lepas badan penat, sedar2 jam pukul 5.30am. Melompat acik Haza dengan husband sebab gate close 6.30am. Hah!! husband drive like F1 kau! Bayangkan kami dari Shah Alam ke LCCT, Sepang. Xke sejam perjalanan. Alhamdulillah manage sampai tapi my husband parking kete tepi jalan. Hahaha kesian my kancil... Kami tawakkal jek kalau2 kena towing.

Lepas 1 jam 50 min atas kapal terbang, kami pon sampai :)

Dari airport pastikan anda ambil taxi bermeter @ yg di uruskan kaunter dlm airport tu. Klu idak anda akan di tipu! Normal harga taxi dari airport ke Ben Thanh Market contohnye ie 200.000 VND (Vietnam Dong)

Okeh, setelah tersilap masuk hotel. Hahaha sebab name lebih kurang. Buat malu ai jek speaking pepanjang kat kaunter tu. Last sekali rupanye silap hotel. So, menapak kami ke depan lagi utk ke hotel yg benar2. kikiki

My hubby tempah bilik yg comel ni di Agoda.com.
Time tempah tu ade 50% promo. So 3d2n RM240 mcm tu. Murah kan...
Selesa. Ade jakuzi lagi.

Petang tu... Kami start survey2 ape yg ade di Sepanjang jalan ke Ben Thanh Market. Jalan kaki jek sebab dekat sesangat. Macam area dalam Jalan TAR, Sogo gitu.

Kat sana femes mee, kuey teow, mee hoon sup ya. Phở (sebut i-fer dgn nada lembut) Sedap tau. Boleh pilih daging @ ayam. Di hidang dengan daun rumput yg me pon xtau namanye. Jangan risau. banyak warung, restoran halal kat area situ. Cuma klu masuk restoran mahal sikit le. Makanan nye sangat simple. Hotel2 kat sana pon sgt simple. Sebaris shop lot je. Korang akan terbiasa dengan lagu2 melayu, Wali Band, dangdut jugak kat street tu. Hahaha

Hari pertama dah start hunting baju2, kain2 yg orang kirim. Hehehe utk diri sendiri pon sempat jugak la me capai. Tetiba me fall in love dengan Benh Thanh Market nih. Syurgaaa...
Diorang ni pandai cakap melayu. Sambil cakap... "Kak, murah2 kak.. 8ringgit je.. Mari beli kak.." Jangan risau ya. Boleh guna USD, RM @ Dong. Rupiah xlaku. Hehehe. 100.000 Dong=RM16 lebih kurang. Silalah buat sedikit nota kecik mcm me utk urusan duit besar2 nih :p

Pastikan klu anda betul2 nak sesuatu barang tu, mintak diskaun sampai 3/4 harga yg dia cakap. Dan PASTIkan uols beli la kalau dapat harga yg di mahukan, kang kena marah kaw kaw pulak. Diorang ni kasi murah klu betul2 nak walaupon cara cakap mcm nak makan orang.

Sepanjang di sana, kami kerap balik ke hotel sebab nak hantar brg2 yg dah di beli. Malas nak bawak berat2 ni.
Petang tu kami keluar balik membawa pesanan dari kawan2 my husband yg gilakan T-shirt Hard Rock ni.
2x tau kami ke HRS. 1st day & 3rd day. Orang melayu ramai tau kat sana. Bercuti macam kami jugak kot.

Panjang nye citer. Nanti me sambung lagi ya.